Vitamin E

Känns som att det var ganska längesen jag skrev något här. Men, det känns liksom inte som att min hud blir
bättre utan bara sämre. I alla fall ärren. Mina röda märken bleknar mer och mer, vilket jag är glad över. Men alla groparna är hemska. Har letat runt mycket på internet om olika behandlingar de senaste dagarna och hittat något jag tycker verkar intressant. Det är hudkirurgi, som ska hjälpa till mot groparna genom att man lossar vävnaden som håller nere ärret. Ska ringa till den klinik som gör den metoden på måndag och fråga lite om det är bra. Sen hittade jag lite information om Vitamin E som tydligen är bra mot både groparna och de röda märkena (om man nu ska tro på det?). Men, jag är desperat så jag har bestämt mig för att pröva. Har beställt hem både Vitamin E kräm för ansiktet och Vitamin E tabletter. Det skadar inte att se om det gör något nytta. Hittade ett forum där vissa hade skrivit lite recensioner om vitamin e och ärr, här är länken om någon vill gå in och läsa lite:

http://www.acne.org/vitamin-e-reviews/202/page1.html



På samma sida/forum hittade jag även många som hade skrivit om sina akne ärr och behandlingar mot dem. Och det verkar inte vara någon där inne som fått bra resultat på sina ärr. Så jag blev ganska deppig när jag läste att ingen fått så bra resultat.. Och många där inne hade prövat hur många olika behandlingar som helst, allt från kemiska peelingar, kirurgi till laserbehandlingar. Jättetråkigt att läsa sånt! Det gör att man tappar hoppet :(


Kommentarer
Postat av: Oliwia

Hej påd dej. Klicka in på din blogg av en ren slump, och det jag kommer skriva här kanske du tolkar som idiotiskt, men... varför inte börja acceptera att du har gropar i huden, för det är ju du? Allt handlar inte om utseende även fast det kan värka så. Det är den mentala biten som du behöver jobba med. Din hjärna har liksom låst sig fast i det här med ärr och gropar. Ha det gött, Oliwia.

2010-07-23 @ 18:52:04
Postat av: Rebecca

Tjenis! Jag håller med Oliwia om att det är nog mentalt just för dig. Okej att du gropar, men what the fuck? Du är väll älskad som du är? Anyway, för 7 år sedan hade jag en massa mollusker mellan mina lår(utslag som är acne liknande). Anyway, molluskerna är ju borta nu, och ärren är hyffsat vita, men groparna är kvar! Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det finns någon bra behandling mot just gropar. Sorry. Kram Rebecca!

2010-07-23 @ 18:56:36
Postat av: Anonym

Hej Oliwia & Rebecca.



Jag förstår att jag låter helt galen som mår så himla dåligt och inte kan acceptera läget, men jag har alltid varit så petig med min hud och nu är hela ansiktet helt förstört. Ganska svårt för de som inte haft problem med ärr i ansiktet att sätta sig in i situationen tror jag. Ingen jag känner tycker det är någon big deal, men för mig är det hela världen. Och något jag mår fruktansvärt dåligt över 24 timmar om dygnet. Vågar inte visa mig ute längre och det blir bara värre och värre med mina begränsningar. Får panikångest när jag tänker på att jag ska åka och handla osv. Självklart är jag älskad som jag är, men just nu är jag inte mig själv och kan inte vara mig själv. JAg är arg konstant och jävligt deprimerad. Och självklart kan man inte få bort gropar helt. Men man kan förbättra. Kommer ALDRIG acceptera hur jag ser ut just nu. För mig handlar det tyvärr mycket om utseende, tragiskt nog. Har du gjort något för dina gropar där du haft mollusker?



kram

2010-07-23 @ 23:35:30
Postat av: Anna

Hej!



Självklart är utseendet inte hela världen, precis som Oliwia och Rebecca skriver, men jag håller med om att det nog är svårt för andra som inte har problem akneärr och grova porer att förstå hur hela ens värld kan kretsa kring det. Jag har själv haft akne i åtta år och har fortfarande problem med det även om det är relativt lite jämfört med tidigare.



Jag har massa små ärr på kinderna och i t-zonen i form av förstörda porer och utöver det även en riktiga akneärr på kinderna. I vissa ljus ser min hud jättefin och normal ut medan i andra ser den så hemsk ut att jag bara vill dra något gammalt över mig. Jag känner mig nästan aldrig fin på riktigt och tänker väldigt ofta på min hud och föreställer mig hur den ser ut i andras ögon.



Även om jag kommit en bra bit på vägen att acceptera min ärrade hud så känns det ofta rätt hopplöst, som just nu t ex. Jag vill inget hellre än att ha en fin, slät hud samtidigt som jag vet att det är omöjligt.



Jag har inte längre svårt att visa mig bland folk och låter inte min hud och hur jag känner inför den styra mitt vardagliga liv, även om det vid vissa tillfällen känns som att jag är fulast i världen. Det är bara att bita ihop, tankar och känslor går trots allt över och man kan må bra och vara glad trots att man inte har en perfekt hud.



Tycker det är jättebra av dig att du startat den här bloggen och skriver så öppet om dina känslor och tankar.



Jag vet hur svårt det kan vara, men försök att tänka på annat än din hud hela tiden, gör roliga saker och lev ditt liv, i framtiden kommer det säkert att finnas behandlingar som faktiskt kan förbättra ärren! Det hoppet lever jag på iaf!



Ha det fint,

kram Anna

2010-07-25 @ 21:59:07
Postat av: Anonym

Hej Anna. Tack för din kommentar här. Tycker det är så skönt när personer med "samma problem" skriver till mig. Då känner man sig inte lika ensam om sitt problem. Och nej, jag tror ingen kan föreställa sig hur det är om man inte har problem själv med huden..Hur gammal är du? Och vad hade du för akne? Bölder? Och har du själv gjort några behandlingar mot ärr eller mot akne? Vad menar du med "riktiga akne ärr"? menar du gropar?



Precis som mig så ser min hud fin ut i vissa ljus och i andra ser den rent ut sakt för jävlig ut. Vilket jag samtidigt tycker är frustrerande.. Vilka ljus syns dina ärr som mest i? Och vad använder du för hudvårdsprodukter? Många frågor men jag hoppas du orkar svara..



Önskar jag också kunde acceptera det, kommer kanske göra det en dag men det är så "nytt" för min del. Just nu KAN jag inte tänka på annat, hur mycket jag än försöker så går det inte. jag till och med drömmer om ärr och pratar i sömnen om det. Min pojkvän vaknade här om natten av att jag pratade om ärr. Så det finns i mina tankar 24 timmar om dygnet.. :(



Kram

2010-07-26 @ 20:18:09
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej igen!



Jag började få problem med akne när jag var 16 (är 24 nu) och har sedan dess haft mer eller mindre problem med huden. När det var som värst hade jag böldliknande finnar på kinderna. Tror det var som allra värst när jag var 17 år. Då fick jag till slut äta roaccutan i sex månader. Det hjälpte enormt mycket och min hud var bra i ca ett år efter avslutad behandling. Sedan blev den sämre igen och jag fick äta några kurer med tetralysal och då lugnade sig huden tillfälligt, men så fort jag slutade med antibiotikan så började helvetet igen. Jag provade även att äta Yasmine men det gjorde ingen skillnad – tror till och med att huden blev sämre av det.



Det var inte förrän jag började med vitamin b5-tillskott (använder Clearly Gone) som jag tyckte att huden blev bättre utan hjälp av antibiotika och annan medicinering. Äter fortfarande Clearly Gone och efter ett kortare uppehåll (på tre veckor) då huden blev sämre igen så tror jag på allvar att jag sluppit ganska mycket bekymmer tack vare b5-vitaminerna. De tar inte bort all akne men jag har haft väldigt få djupa finnar sedan jag började äta dem för snart två och ett halvt år sedan.



Jag har gropar av varierande storlek och former på kinderna, mest precis under kindbenen och ut mot öronen. Utöver det har jag ganska stora porer på kinderna och i t-zonen. Ibland tycker jag att jag har en massa ärr, andra gånger tänker jag att det inte är så farligt och då hatar jag mest mina porer. Tror ärren syns mest i spotlightljus men tycker värst om lysrörsljus och andra ljus som gör att man ser hudens struktur så tydligt. Vad har du själv för ärr och var sitter de?



Jag har gått på en massa AHA-syrabehandlingar för min akne, när jag var 17-18 år, men så här i efterhand tror jag att det gav väldigt lite, i alla fall i förhållande till vad det kostade . Än så länge har jag inte försökt förbättra mina akneärr men jag planerar att göra det. I höst tänker jag gå på en konsultation på Akademikliniken och se vad dom säger. Jag hoppas en del på deras Cool Touch-behandlingar, men innerst inne är jag nog lite skeptisk. Känns som att det skulle vara för bra för att vara sant om det fungerade. Men man vet ju aldrig och därför är det värt att prova!



Just nu använder jag hudprodukter från MD Skincare och de fungerar bra, men jag vet inte om jag kommer fortsätta med dem för de kostar så mycket. Har tidigare använt produkter från Mary Kay och dessförinnan AHA-syraprodukter från Bioline.



Kramar!

2010-08-08 @ 12:23:03
Postat av: Anonym

Hej anna.



vad jobbigt att du fick tillbaka finnarna även om du åt roaccutan. men är det inte så att många behöver äta en andra kur? Yasmine har jag hört att vissa tycker är bra.. men du har aldrig tänkt att pröva "Diane"? det är ett p piller som hjälper mot akne, men det får man utskrivet av hudläkare. jag själv äter diane sen många år tillbaka.. och vitamin b5 äter jag också. fast inte clearly gone. hur stark dos äter du av dem varje dag? jag brukar äta vitamin b5 tillskott 4000 mg varje dag! har gjort det i ett halvår drygt.



jag har mina ärr på samma ställe som du har. mår du dåligt över dina ärr? och va där det för behandling "cool touch"? eller hur funkar den? och vilken akademiklinik är det du går till? är det i stockholm? jag har varit i malmö på laserbehandling. tycker inte den funkade något vidare på mig dock! men det var för mina röda märken efter aknen inte för ärren. jag känner mig skeptiskt till alla behandlingar mot ärr, när man väl hittat någon som verkar bra och sen läser på internet om folk som gjort det så är mycekt av deras erfarenheter negativa. men alla reagerar som sagt olika på olika behandlingar.



kan du inte skicka till mig sen om hur din konsultation går? tycker absolut du ska ge det ett försök. jag kommer göra allt i min makt för att få finare hud, men jag lider så fruktansvärt mycket och är extremt deprimerad också. känner du dig deprimerad pga. huden?



jag har också prövat MD´s produkter innan, tycker dem va helt okej men jag har hittat mina absoluta favorit produkter, Mene & moy heter dem.. så känner du för att pröva några kanon produkter tycker jag du ska pröva dem :)



kram

2010-08-11 @ 17:10:35
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej!



Ett år innan jag började med Clearly Gone började jag äta Diane men eftersom förbättringen kom först när jag börjde med b5-vitaminerna så tänkte jag att Diane nog inte hjälpte mig så mycket. Fortsatte dock att äta dem fram till januari i år.



Har nu börjat känna att de nog trots allt gjorde en del för min hud för jag har mer pormaskar och akne på hakan nu än jag hade för t ex ett år sedan. Så kommer nog börja äta Diane igen, måste bara få receptet förnyat först.



Jag äter 3500 mg vitamin b5 tre gånger om dagen, dels i kapselform och dels i pulverform (det smakar hemskt men är mkt billigare än kapslarna). Vilket märke köper du? Tycker du att din hud blivit bättre sen du började med b-vitaminerna?



Jag mår dåligt över mina ärr till och från, men mindre nu än förut. Jag vet ju att de finns där men så länge jag inte ser mig själv i något hemskt ljus kan jag liksom tänka bort dem och det är väldigt skönt. Får dock återfall med jämna mellanrum och då känns det som att jag inte kan vara mig själv pga min hud. Då känns det som en omöjlighet att jag ska kunna leva mitt liv och göra de saker jag vill göra.



Jag känner mig också skeptisk till alla ärrbehandlingar, innerst inne känns det ju som att det skulle vara för bra för att vara sant om något faktiskt fungerade, för då borde man ju hört talas om det. Men å andra sidan är det ju säkert inte så många som lider av acneärr och vill ta bort dem som till exempel de som vill fettsuga sig.



Jag ska gå till Akademikliniken i Stockholm, den ligger närmast. Får dock se när det blir, men mitt mål är att ha gjort det innan jul iaf. Säger till hur det gick sedan. :)



Cool Touch är en typ av laser som går in på djupet och stimulerar hudens nybildning, den skadar inte överhuden. Det står uttryckligen på deras hemsida att den kan ta bort acneärr, så jag hoppas verkligen att det stämmer!



Du kan läsa mer här: http://www.akademikliniken.se/Hudvard/Hudvard___Stockholm/Laserbehandlingar/CoolTouch/



Ska kolla närmare på Mene & Moys produkter, någon gång kommer ju min MD-hudkräm ta slut, även om den är sjukt dryg! Gick du på en ansiktsbehandling hos dem först eller beställde du produkterna direkt via internet?



Läste att din konsultation gick bra, vad skönt! Vad sa läkaren om dina ärr? Trodde han att de skulle gå att förbättra?



Kramar!

2010-08-15 @ 21:49:25
Postat av: Anonym

Okej. då förstår jag! oj så höga doser du äter, jag äter bara 4000 mg om dagen. Och det är kosttillskott i form av tabletter som heter Pantotensyra (ett annat namn för b5). Och varje tablett innehåller 1000 mg st, så jag äter 4 stycken om dagen. En burk räcker bara i ca 2 veckor så det blir ganska mycket pengar på de tabletterna varje månad. Vad kostar de du äter och hur länge håller en burk? jag vet inte om det är b vitaminerna eller någon av mina andra vitaminer jag äter, eller helt enkelt alla behandlingar jag prövar som gjort min hud bättre! lite retligt nu i efterhand för jag har ingen aning om alls vad det är som gör att jag knappt får finnar längre. Men jag tänker äta mina tabletter ett tag till.



Äter du andra kosttillskott än b5? jag äter även eskimo skincare (omega 3) och zink. Jag har läst mycket att zink ska vara bra för att läka akne osv, har du prövat det?



Jag förstår helt och hållet hur du känner, för mig är det samma sak. Jag har ju slutat kolla mig själv i speglen för jag mår så dåligt av det, men när jag väl kollar och ser alla ärren så bryter jag ihop. Gråter och drömmer mardrömmar om mitt eget anikte. Hemskt är det.. :/ Hur gammal är du? Och när började din akne komma och dina ärr?



Behandlingen låter intressant tycker jag, var inne och läste om den.. När tänkte du gå på konstulation? Dem har ju många laserbehandlingar mot ärr på akademikliniken så du får säkert lite andra förslag också. När jag var där tipsade dem om den nya lasern som heter "Matrix RF". Har du läst om den? Funkar lite på samma sätt tror jag som den du berättade om.. Men jag tror att denna lasern Matrix är nyare.



Ja jag tycker absolut du ska pröva mene moy. Jag gick först på 2 kemiska peelingar hos dem, som utförde mene moy peelingar. Det var för aknen jag hade. Tycker dem funkade bra faktikt. Sen köpte jag deras produkter i samband med behandling och jag blev förälskad i dem! Hehe! Vilka krämer från MD använder du?



Ja han trodde definitivt mina ärr gick att förbättra. Men han berättade också att det finns risker (som med allt) och att jag inte får ha förhöga förhoppningar. Man kan aldrig få bort ett ärr helt sa han, det är omöjligt.. och folk som kommer tror oftast att det går sa han. Och då blir man besviken eftersom så är inte fallet. Jag har inga förhoppnignar alls om resultat. Jag vill bara att det ska bli bättre. Självklart vill jag att det ska försvinna helt, och jag kommer inte ge mig förrens jag känner mig nöjd med mig själv. Hur många behandlingar jag än måste gå på. Det kommer bli en lång process, både med den behandling jag ska på hos hudläkaren och därefter måste man göra någon slags slipning, laser eller liknande. (För bäst resultat). Så det kommer ju ta tid! Men jag får väl försöka ha tålamod..



Ett tips för din del är att gå på konsultation så fort som möjligt. Som med alla laserbehandlingar kommer du säkert behöva gå på några stycken och oftast är det var 4 - 6 vecka man går. Så som jag skrivit är det en ganska lång process och man får inte göra behandlingar månaderna innan sommaren (pratar om nästa sommar). Så det är bra att komma igång så fort som möjligt. Jag känner mig redan "stressad" inför nästa sommar då jag vill vara klar med mina behandlingar. Vilket det inte känns som att jag kommer att vara. Har du mycket aktiv akne idag? Dem brukar inte ögöra ärrbehandlingar om man har aktiv akne nämligen.. Och då hade jag rekomenderat dig att gå på kemiska peelingar. Det hjälpte mig ganska mycket faktiskt!



Kram kram



2010-08-17 @ 13:17:30
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja, det blir enorma mängder man stoppar i sig. En burk pulver kostar 219 kr och räcker ca 1 månad, en burk kapslar kostar 249 kr och räcker bara ca 20 dagar. Jag brukar köpa 3 burkar kapslar och en burk pulver eftersom kapslarna är mycket lättare att ha med sig. Jag räknar med att tillskottet kostar mig drygt 4000 kr per år vilket är en hel del pengar!

Tycker du att du känner av några biverkningar av b-vitaminerna? Jag upplever att jag blir torr i slemhinnorna av dem, t ex i munnen och ögonen.



Jag har provat att äta tillskott av zink och E-vitamin för några år sedan men tyckte nog inte att det gjorde någon större skillnad eftersom jag slutade med det efter ca sex månader. Har dock funderat på att prova med zink igen för jag vet att jag inte får i mig så jättemycket zink med kosten. Så det kanske kan hjälpa lite iaf.

Jag har ätit jodfritt salt i ett par år nu för att jag läste någonstans att för mycket jod kan förvärra akne, men jag är osäker på hur stor effekt det har haft. Är ju ganska svårt att bedöma när man provar en massa andra kurer samtidigt.



Jag är 24 år och fick problem med svår akne när jag var 17, så jag borde väl vara van vid det här laget. Men man blir alltid lika less när huden krånglar. För mig går det upp och ner med aknen och det är ganska tydligt att min hud inte klarar av att bli bra på egen hand.



Jag har tyvärr en del aktiv akne nu som jag märkt har kommit sedan jag slutade med Diane, så kommer nog börja med dem igen ganska omgående.



Okej, i så fall ska jag nog se till att gå på konsultationen snart, så att jag vet vad som väntar. Men först ska jag försöka få komma till en hudläkare. Förut funderade jag mycket på Fraxel Laser som de har på Akademikliniken, men eftersom det inte står något om att den kan ta bort akneärr på deras hemsida (trots att det står det på Fraxel Lasers hemsida) så kanske Cool Touchen passar bättre för det.



Blev din akne bättre redan efter två kemiska peelingar? Fick du mindre pormaskar eller blev färre av dem inflammerade? Jag har som sagt gått på en massa AHA-syrabehandlingar men upplevde inte att de förbättrade min akne.



Jag använder MD's moisture defense antioxidant creme, intensive hydration, men tillhörande facial cleanser. Har använt produkterna i ca 6 veckor, men jag är lite tveksam till om de är så bra för min hud. Passar bra att prova med Mene Moy's produkter när mina MD-produkter är slut i så fall. :)



Vad bra att han trodde att dina ärr skulle gå att förbättra! Har du förresten några förstorade/förstörda porer? Tänkte att på bilden som du lade upp på olika typer av ärr så ser det ut som att de inte går lika djupt. Kanske kan de vara lättare att förbättra dem än andra typer av ärr? Vilka risker sa läkaren att det fanns med ärrbehandling?



Ha det fint,

kram!

2010-08-30 @ 23:16:34
Postat av: Anonym

Ja usch så dyrt det blir i längden. Men du har inte prövat att äta omega 3? Hon som gjorde kemiska peelingar på mig sa att det är bra att äta omega 3 tillskott. Det är därför jag äter "Eskimo Skincare omega3" som man köper på apoteket. Tror faktiskt att dem hjälpt mig en del! Men en bruk kostar 219:- och beroende på hur många tabletter du äter varje dag (jag äter 4 om dagen) så räcker dem bara i 20 dagar. Jag lägger nog ut ungefär 600 kr på bara kostillskott i månaden. Känns helt galet när jag tänker på det! Men jag har inte tänkt på några biverkningar faktiskt, så jag tror inte jag fått några. Står det något på internet om att man kan bli torr osv?



Men det är sant som du säger att man inte vet vad det är som hjälper när man prövar många saker samtidigt. Det står väldigt mycket på internet att mjölkprodukter kan göra så man får akne. Både för att mjölkprodukter innehåller hormoner + att många är känsliga för mjölk utan att man vet om det. Så jag har slutat helt och hållet med sånna produkter. Har du hört något om det? Även min hudläkare tipsade mig att sluta med sånna produkter..



Jag tycker absolut att du ska gå till en hudläkare först innan du gör någon ärrbehandling. Som jag skrev så brukar man inte behandla ärr innan man fått bort aknen. eftersom man i sånna fall bara får mer och mer ärr. Men vilken typ av akne har du haft? Böldaktig eller hur brukar finnarna se ut?



Ja min akne blev mycket bättre efter mina kemiska peelingar. Nu vet jag inte om du gått till en vanlig hudterapeut som gör AHA behandlingar (de syrorna dem använder är inte starka nog.) Dem får ju inte jobba med för starka syror för dem har inte den utbildningen om jag förstått det hela rätt. Så jag gjorde mina hos en sjuksköterska. Dem får jobba med starkare syror. Du borde leta upp någon som arbetar med mene moy´s produkter, för den är toppen tycker jag! :) När jag gick så hade jag ju jättemycket akne. Och efter varje behandling blev det bättre och huden kändes 1000 gånger fräschare. I samband med behandlingarna så började jag ju även använda deras produkter (mene moy). Och dem tycker jag har hjälpt mig mycket.



Jo jag har förstorade porer utmed näsan, alltså på kinderna utmed näsan. Har du också det? Porerna har jag haft längre och långt innan aknen kom. Hur är det för din del? Läkaren jag träffade sa att några av mina ärr är ganska djupa, men det är nog lika svårt för alla typer av ärr att bli fina. Vet du vad du har för typ av ärr? Jag har lagt upp bilder på lite olika ärr i bloggen (i juni månad tror jag under rubriken ANKE ÄRR). Om du kanske kunde jämföra dina med några på bilderna? Risker finns det med behandlingen och det är att om man får en inflammation i huden så kan ärren bli fulare. Men chansen är ytterst liten och jag kände att jag fick stort förtroende för honom faktiskt.. Så det kändes bra. Men ska på konsultation på en annan klinik imorgon och se vad dem har att erbjuda :)



Förresten, har du märkt någon skillnad på din hud om du äter skräpmat? godis,chips osv? altlså att du får mer finnar då?



Kram



2010-08-31 @ 14:17:13
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har också hört att mjölk kan förvärra akne, men har för mig att jag hört att det kan vara bra också. Tror det beror på vilka produkter man äter. Mjölkprodukter innehåller ju mycket protein, vilket är bra, medan vissa produkter innehåller också mycket mättat fett vilket är mindre bra. Jag har ätit mjölkfritt i flera år men har sedan förra hösten börjat äta mjölkprodukter igen, dock laktosfria. Tycker inte att min hud har påverkats nämnvärt av att jag börja med mjölk igen. Men jag tycker att huden blir sämre om jag fuskar och äter t ex mjölkchoklad eller annat som innehåller laktos, speciellt om jag fuskar mycket på kort tid.



Jag har nog haft all typ av akne man kan ha. Har inte haft några bölder på länge, men har fått en hel del pormaskar längs kindbenen och det känns verkligen inte bra. Min hud är lugn ungefär en vecka i månaden och sen ploppar det upp finnar på kinderna och hakan lite hela tiden och sen nån gång blir det alltid nåt utbrott. Det får räcka nu. Jag SKA börja med Diane igen. Ska till vårdcentralen imorrn och tänker be läkaren om remiss till hudläkaren eller förnyat recept av Diane, samt om möjligt en tetralysalkur och någon salva. Jag vill inte ha mer finnar nu och definitivt inte fler ärr.



Så all eventuell ärrbehandling får jag nog skjuta upp på obestämd tid.



Hmm, jag gick nog till en vanlig hudterapeut. Minns inte hur starka syror hon använde men de produkter hon rekommenderade och som jag använde under behandlingsperioden var Bioline's AHA-syra-produkter. Men jag upplevde som sagt inte att huden blev så mycket bättre. Hade nog alldeles för svår akne då.



Jag har kollat upp Mene & Moy nu och det finns ett ställe i min stad som använder deras produkter vid kemisk peeling. Ska kontakta dem för en konsultation till veckan! :)



Ja, jag har stora porer på kinderna, främst på det område som syns framifrån, utmed näsan, så vi har säkert på samma ställen. De som är mitt på kinderna har jag nog också alltid haft. Sen har jag förstörda/förstorade porer på kinderna, till följd av många av de finnar jag haft. Samma gäller vissa delar av hakan och utmed käklinjen, men det är mest uttalat på kinderna. På det har jag en del djupa ärr, typ box scars, shallow pit scars och deep pit scars på kinderna.



Ärligt talat så är det de förstorade porerna som är mitt största problem. Hatar dem verkligen. Om jag hade kunnat få bort dem så hade jag nog inte ens brytt mig om mina djupare och större ärr, trots att de syns mycket mer.



Ja, jag tycker absolut att min hud blir sämre om jag äter mycket godis, kakor, chips, pizza, friterat osv. Det kan gå bra om jag bara gör det ibland, men blir det flera dagar i rad så märks det.



Hoppas att det går bra med dina ärrbehandlingar nu. Ska hålla tummarna för dig! :)

Kramar!

2010-09-09 @ 22:13:03
Postat av: Anonym

Ja det stämmer säkert att det beror på vilka produkter man äter. men jag har blivit så rädd för mjölkprodukter att jag får ångest om jag tex. äter gräddfil, gräddsås osv. Tänker hela tiden att huden kommer bli värre men jag har väl inte heller kopplat ihop mjölkprodukter med att jag får mer finnar. Men eftersom hudläkaren sa det så skrämde han mig lite! Och jag vill absolut inte att det ska bli värre. Bara tanken få mig att må dåligt..



Jag förstår att du är trött på att det poppar upp nytt hela tiden, jag blir galen bara jag får en finne eller två nu för tiden. Även om jag borde vara tacksam att jag inte har det som innan. Men det är ändå irriterande på något vis. Har någon sagt till dig vad det är för akne du har? Eller vad det beror på, alltså om det är hormonellt, vuxen akne osv..? Hoppas du får börja med diane igen. Hur länge åt du det innan?



Jag tror inte att hon använde så starka syror på dig i så fall. Du behöver säkert använda starkare syror för att få effekt. Och tro mig, jag hade MYCKET MYCKET bölder, innebrännare under huden och det funkade på mig. Men det är såklart olika för alla. Men jag tycker definitivt du ska ta kontakt med dem som jobbar med mene moy.



Hur ser förstörda porer ut? Ser de likadana ut som vanliga förstorade porer? Och hur kommer det sig att man får det efter aknen? För mig är det tvärtom, jag kan leva med mina förstorade porer men inte med mina ärr. Tycker de är så hemska :(



Jo min hud blir också värre när jag äter mycket onyttigt. Dessutom känner man sig flottig i hela ansiktet tycker jag. Brukar du få fet hy under dagen eller vad har du för hudtyp annars? Normal? Torr? Fet?



Jag hoppas också att det kommer gå bra. Och jag hoppas att jag blir bättre snart, likaså du också!! Och det låter som en bra idé att vänta med ärrbehandlingar tills du fått bort all din akne. Annars slänger man nog pengarna i sjön om man bara får nya ärr. Trevlig helg!



Kram kram :)

2010-09-10 @ 11:52:50
Postat av: Anonym

Hej!

Jag känner igen mig oerhört mycket av det ni skriver här. Fick akne när jag var 13 år i T-zonen. Den gav inga ärr och när jag var 16-25 så var jag i stort sett helt fri från akne och hade fin hy. När jag var 25 år och slutade med Diane för att få barn visade det sig att jag hade PCOS vilke framkom då jag hemkommen från 3 månader i Asien fick väldigt mycket akne, mer än jag haft i tonåren. Båda kinderna var helt fulla. Det mesta av aknen gick bort med Abboticin Novum men kvar fick jag ärr. Inga djupa men jag har fullt med ojämnheter och stora porer. Har försökt det mesta för att få bort dem känns det som. Testat tre gånger med fraktionerad laser som heter Mixto SX, helt totalt bortkastade pengar och jobbiga behandlingar var det med. Inget jag råder er till att lägga pengarna på. Nu har jag testat 3 gånger AHA-syrebehandlingar samt tre gånger VBEAM vilket inte heller gett något större resultat. Nu har jag tänkt kanske testa Ematrix. Hörde först angående restylene men det var visst inget för mig. Två stycken hudläkare har ansett att jag inte har så mycket ärr så de vägrar göra riktig hudslipning på mig. De sa att jag skulle prova mig fram bland lättare alternativ. Vore jätteskönt att bara skippa allt och acceptera hur jag ser ut och tycka det är ok men tyvärr så fungerar det inte alls. Har varit hos terapeut och försökt förlika mig med det hela men det är svårare än man tror. Särskilt när man lever i ett sådant här utseendefixerat samhälle. Känner med er andra som har samma problem och ville bara dela med mig lite av mina erfarenheter. Enligt den informationen jag fick av Akademikliniken så sa de att det är väldigt mycket på gång inom detta området så det kommer nog snart komma nya behandlingsalternativ. Hur bra de är får vi väl vänta och se. Vore kanske bra för er att kolla upp så ni inte har PCOS då akne är ett symtom på detta. Själv har jag bara symtomet akne och inget av de andra symtomen.

2014-03-13 @ 13:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0