Dagens träning

Idag har jag faktiskt känt mig oerhört trött i kroppen av nån anledning. Kan det ha med Detox tabletterna att göra? Jag vet inte.. Men jag tvingade mig ändå att springa en stund. Tänkte att jag kör på så länge jag orkar, men kämpade på och lyckades med 9 km. Sen var jag helt slut! Har dessutom fått lite ont i ena benet nere vid vaden, så det tog emot ganska rejält i slutet. Får se hur kroppen känns imorgon, annars kanske det blir en vilodag.

Tog ju mig själv i kragen igår och sprang 8 km, undra om det någonsin hänt att jag tränat en söndag? Tror knappast det! Haha! Jag brukar alltid ha ångest på söndagar över allt jag ätit men det kändes hur bra som helst att träna igår. Tränade ju i lördags också, vilket var länge längesen jag gjorde! En smart sak jag gjorde idag för att bli lite peppad va att blädra upp en bild i en hälsotidning på en riktigt snygg kropp, hade bilden framför mig hela tiden vilket gjorde mig lite mer motiverad. Toppen! Jag springer ju på löpband och då kan man ju göra så, blir svårare om man springer utomhus dock.

En annan sak jag börjat tänka på är om träning påverkar huden något. Innan tyckte jag att jag fick finnar när jag svettades (det känns ganska självklart att det inte är så bra att ha fullt med svett i ansiktet), men nu när jag börjat springa mer regelbundet så har jag inte fått en enda finne. Jag vet ju inte om det beror på något annat men sen jag började träna har huden i alla fall lyckats hålla sig finare än den gjort på länge! Vilket jag är glad över. Men jag har blivit väldigt noga med att ha helt rena kläder på mig varje gång, hudterapeuten jag va hos en gång sa att det är viktigt. Och om man använder någon handduk för att torka sig med så ska även den alltid vara ren.


Vad tror ni om det här med träning och akne? Får ni akne av träning?


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag älskar din blogg läser den nästan varje dag. Jag har själv haft problem med min hy och det är hemskt att i stort sett alla som har något problem med sin hy mår så dåligt, även jag mådde jättedåligt och undvek människor och till och med skolan.



Nu är min hy jättebra pyttelite små små ärr men ingen ser dom, utan jag såklart haha men jag håller på med dermaroller.Dock är jag superkräsen och vill ha porslinshy så jag blir nog aldrig nöjd hehe. Jag kände att min hy blev mkt bättre av att svettas ut "dåliga ämnen", fast i början tränade jag med smink och det var inte bra. :) Så det är jättebra att du tränar och dricker massa vatten! :)

2011-01-25 @ 07:44:32
Postat av: Lina

Tänkte precis också säga det - att träna med smink är ju inget vidare för porerna öppnas ju upp när man svettas och då tränger bakterier lättare in. Jag tränade med smink innan för att jag kände mig obekväm utan, men numera gör jag aldrig det. Det känns mycket fräschare utan.



Har ingen aning om hur huden påverkas av träning annars, men det känns ju som att det borde vara bra att röra på sig utomhus, för då öppnas porerna upp och huden andas in frisk luft. Att vara utomhus är ju bra för hyn så det borde vara extra bra att träna ute. Annars tror jag att hyn mår bättre av att du tränar mycket i övrigt, det borde ju gälla för hela kroppen? :)

2011-01-25 @ 10:01:55
URL: http://stenalderskost.blogg.se/
Postat av: Eva.I.

Hej.

Rengör ansiktet med lite ansiktsvatten innan du tränar så riskerar du inte att "skit" som finns på huden far in i porerna när du blir varm och dom öppnar sig.

Hörd eller läste (kommer inte ihåg) det någonstans av en läkare tror jag det var.

2011-01-25 @ 13:55:52
Postat av: Sara

Hej!

Hittade din blogg av en ren slump egentligen, satt och googlade på Diane och hamnade här!

Ville bara lämna en kommentar och säga att jag tycker det är jättestarkt av dig att skriva om aknen och hur du mår pga den, i bloggen!

Lider själv av akne i perioder, och känner igen mig så i princip allt du skriver! Rädslan att va ute bland folk för att man tror att de tycker man är äcklig osv... För det är ju så man känner sig. men det är verkligen inte så!!!

Det är verkligen svårt att hålla humöret uppe när aknen invaderar ens ansikte.. Själv tappar jag lusten för allt.. har en akne-period just nu, och har börjat äta diane igen för ca 2 månader sen men det dröjer ju så innan det börjar verka! och ha tålamod är inte alltid det lättaste!!

Kommer iaf att fortsätta kika in här och följa din kamp mot aknen..

Förstår att det just nu verkar va ärren du kämpar mest med?

Önskar dig all lycka på vägen till en hy som du är nöjd med :)



Varma kramar! /Sara

2011-01-25 @ 22:19:20
Postat av: Anonym

Hej Sara! Vad roligt att du hittade hit. Och att du dessutom kommenterade! Super roligt att läsa andras erfarenheter och prata med folk som känner samma sak som en själv. Annars känner man sig tyvärr väldigt ensam :/ Bloggen har funkat lite som en terapi för mig. Tycker det är skönt att skriva av sig när allt verkligen känns skit. Sen får folk tycka man är galen om de vill :) Trodde nästan bara det va jag som mådde så dåligt pga. min hy men det har ju visat sig att det är många många som mår dåligt. Vilket kanske inte är så konstigt.



Man tappar absolut lusten för allt. Jag har som sagt "isolerat" mig i 1 ½ år nu. Knappt varit ute eller någonting. Vilket inte heller är sådär jättebra. Ju längre jag håller mig inne desto svårare kommer det bli sen när jag väl måste ut. Har verkligen blivit en ond cirkel för min del! Så jag förstår dig helt och hållet när du säger att man tappar lusten. Precis är det som du skrev, det är mina ärr jag kämpar med nu, riktigt helvete och man lär väl aldrig bli kvitt dem eller bli nöjd med sin hy! Tyvärr..



Hur länge har du själv lidit av akne? Kommer det i perioder för din del? Hur gammal är du och vilken typ av akne har du? (bölder, små finnar, variga finnar) eller hur ser aknen ut? Och vad använder du för produkter?



Många kramar

2011-01-27 @ 19:15:43
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan Linda!



Åh vad kul att du läser min blogg! Jag blir faktiskt hur glad som helst när folk skriver att dem läser min blogg och gillar det jag skriver, och kanske att dem till och med känner igen sig mycket. Vad kul att din hy har blivit så bra. Vad har du gjort för att få den så fin? Använt några speciella produkter? Och hur länge hade du akne och hur lång tid tog det för dig att bli av med den?



Jo man blir nog aldrig nöjd med sin hy tyvärr! Känner precis som du. Hade jag haft den hy jag har idag för ett år sen hade jag varit överlycklig typ :/



Kramar

2011-01-27 @ 19:24:10
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej! Vad roligt att du svarade på min kommentar! :)

Visst är man många gånger ensam i kampen mot sin akne. Inga av mina vänner har samma problem som jag, och många gånger är de, tycker jag iaf, väldigt oförstående... Har också en vän som jag märker synar mig och minsta lilla finne jag har. Kommer med dumma frågor och kommentarer som "ska du inte klämma den där, det ser så äckligt ut med allt var.. Förstår inte hur du kan gå så ute och bla bla bla" Och hon får alltid samma svar... "jag kan tyvärr inte klämma, för jag får sådana ärr.. Jag får ju t.om ärr om jag inte klämmer!" Så vad tror hon?!



Jag förstår att du isolerar dig, det gör jag, många gånger känner jag för att göra det med. Men jag tycker verkligen inte att du ska göra det! Låt inte aknen/ ärren begränsa ditt liv. Lätt att säga, jag vet ju med erfarenhet att de tyvärr gör det ändå... Även om man inte vill.



Vilket bra knep att få ventilera ut genom en blogg! Själv brukar jag bara "skriva av mig" antingen i ett vanligt block eller på datorn.. Fast jag har det för mig själv då.. Ingen annan som får läsa :)



Jag är 24 år nu, och har väl haft riktiga problem sedan jag var 21. Då blev jag gravid, och fick världens uppblossning och sedan dess har inte min hy varit sig lik.

Under de 14-18 månader som jag åt Diane så hade jag nästan perfekt hy! och jag var så lycklig. Men sen var jag så dum att jag slutade att äta dem, för det stod ju i bipacksedeln att man inte skulle äta dem efter att aknen läkt ut. Så slutade med dem i augusti förra året.. Och i slutet på november, början på december märkte jag att helvetet var tillbaka.. Så började äta dem igen, men de har ännu inte börjat ge resultat utan änsålänge har jag bara fått en rejäl uppblossning.

Mitt problemområde just nu är hakan. Har ja säkert en 15 finnar, alla på hakan/käken..

Ska snart börja med Pro Activ, min snälla mamma har köpt det till mig, kommer hit med det idag faktiskt! Så det ska bli spännande å se om det kan bita på mina finnar.. De är mer som röda, hårda kulor i början, och det kan dröja ett bra tag innan varet kommer.. Och de ömmar och gör jätteont. Kan knappt tvätta ansiktet utan att det skitont.. men de måste man ju sköta så de är bara att bita ihop.. Dessutom är det konstigt, det blir nästan alltid som "två finnar i en" alltså två pluppar med var.. I en jättestor röd böld... :/



Oj vad långt detta blev.. Och bara en massa om mig själv!

Beskriv gärna din egna historia lite kortfattat, vet ju att det mesta finns på bloggen men du kan ju summera den så ser vi om de finns några likheter mellan oss! :)



Kramar!!

2011-01-28 @ 14:27:09
Postat av: Linda

Jag hade aldrig akne utan jag hade ett annat problem, jag fick finnar då och då som nästan alla får, men jag var helt besatt av att klämma, så jag klämde på allt jag såg, även om det inte var någon finne eller pormask, jag kunde spendera timmar framför spegeln bara för att leta efter något att klämma. Efteråt kändes allt piss såklart, för jag ville inte göra det, men ändå gjorde jag det. I och med att jag klämde massa och sminkade över så kom det nya finnar som jag klämde och så höll det på i kanske 3 år :( Mina föräldrar och jag själv tror att jag led av en rätt okänd sjukdom som heter BDD (Dysmorfofobi, som är en psykisk sjukdom som gör att man inbillar sig tex att man är ful, fet, har förstor näsa mm, jag inriktade mig just på huden). Jag ångrar ihjäl mig för att jag hade jättefin hy innan jag började hålla på :(



Nu är huden jättebra, ingen kan se att jag har haft "dålig" hy men jag ser såklart, kritisk som jag är, för jag brukar syna mig då och då i spegeln, men jag har lite små ärr, som jag har gått på microdembrasion ett antal gånger förra hösten, jag har även gjort syra behandlingar för jag skulle ta bort lite pigmentfläckar, och nu kör jag med dermaroller, 2,0mm. Det är verkligen stor skillnad, men jag är inte nöjd än :) haha. Det känns skönt att jag inte klämmer längre, visst skulle det komma en enstaka finne är jag där och klämmer och mitt självförtroende åker till botten, så jag kommer aldrig kunna släppa huden riktigt. Men jag mår mycket bättre nu det är som natt och dag!



Jag tycker du är jätteduktig som tränar och försöker tänka på vad du äter, Jag hade oxå problem med min vikt när min hy var som värst, jag tänkte att vikten tar jag tag i när huden är bra. så jag hetsåt massa och tröstade mig för att jag var ful. Jag hoppas att din hy snart är bra :) tiden läker alla sår....även om det går j*vligt långsamt ibland :( jag kommer fortsätta följa din blogg och jag håller tummarna för dig! Ingen ska behöva må så här dåligt som dom flesta med "dålig" hy gör. Jag önskar inte ens min värsta fiende det lidandet...eller jo kanske hehe :)



Kramkram



2011-01-30 @ 13:45:06
Postat av: Anonym

Hej Sara! Vad kul att du svarade. Nej jag känner igen mig i mycket du skriver, om att man är ensam om detta helvete. Mina kompisar, familj och pojkvän kan inte förstå att jag mår dåligt vilket känns jobbigt. Men har man inte upplevt det så kan man nog aldrig heller föreställa sig hur det är tyvärr. Vad arg jag blir när jag läser att din vän beter sig på det viset! Jag kan tala om för dig att min vän är nästan likadan. Jag fick till och med höra av en annan vän att hon "snackat skit" om mig och sagt att jag hade äcklig hy osv. Och detta ska föreställa min bästa vän. Jag skulle aldrig kunna bete mig på det viset eller trycka ner någon för något.



Det är lätt att låta huden begränsa ens liv, speciellt när man fått kommentarer förut. När jag var yngre blev jag jätte mobbad för min hy, och då hade jag typ 4 finnar!! Det va ingenting jämfört med vad som blossade upp för 1 ½ år sen. Tror tyvärr det påverkar mig fortfarande och jag inbillar mig att folk kommer påpeka ansiktet om jag går ut. Men jag ska kämpa på och jag hoppas att jag är stark nog att gå ut snart. Jag är så trött på detta liv jag lever nu. Jobbar deltid sen hem och gömmer mig resten av dagen. Jag tycker det är jättebra att kunna skriva av sig här, men det är ju som sagt offentligt och alla kan läsa. Men det har jag börjat tycka är bra, när många känner igen sig i det man skriver och sedan kommenterar så känner man att man inte är ensam om detta helvete.



Så du har barn? Jag kan tänka mig att det är lätt att få akne i samband med graviditet pga. alla hormoner. Har du varit hos någon läkare eller något? Jag har ätit Diane i typ 6 år! Det kanske inte är så bra då? Min läkare skriver ut dem till mig även fast jag inte har så mycket akne. Så dem har jag ätit hur länge som helst. Får nog ta kontakt med honom och fråga om det är farligt då eftersom jag inte har så stora problem längre. Jag äter ju dem som " vanliga" p piller nu bara. Hoppas att du kan se en förbättring snart i alla fall! Det kommer säkerligen snart, det kan ju ta lite tid. Mitt "problemområde" är också hakan + käkarna. Det är käkarna jag har massa ärr på och där jag fick alla mina äckliga bölder. När mitt ansikte va som värst hade jag också så ont att jag inte kunde röra det. Fanns inget värre än när man skulle tvätta ansiktet, det var så smärtsamt. Men det värsta va nog när jag skulle gå på portömning och dem skulle klämma allt, har aldrig varit med om någon som gjort så ont. Jag grät i princip och fick ta flera pauser pga smärtan. Du har inte gått på någon portömning? Gör ont som fasen men efteråt så känns huden underbar. Det var först efter jag gjorde min portömning + mina kemiska peelingar som min akne började försvinna.



Har du gjort några speciella behandlingar mot din akne? Jag har prövat ganska mycket men det som gjorde att aknen började läka va som sagt de kemiska peelingarna jag gick på. De var ganska starka peelingar men mycket effektiva enligt mig. Från märket Mene & moy. Använder även deras produkter, dem är jättebra tycker jag. Så om du vill pröva några nya produkter efter proactive så kan jag starkt rekomendera Mene & moy. Speciellt deras rengöring är så himla underbart tycker jag. Har du mycket ärr i ansiktet? Både röda märken och gropar? Eller har du haft turen att klara dig utan?



Nu blev mitt svar väldigt långt här också känner jag. Hoppas du orkar läsa, hehe! Och svara gärna :)



Kramar



2011-01-30 @ 14:58:11
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan Linda.



Det du skriver om att du klämmer osv har jag läst lite om på internet någonstans har jag för mig. Har för mig att det kallas "Skin picking" eller något sådant? När man måste klämma och pilla. Har du hört talas om det? Vad "kul" att du skrev det där med BDD för det har även jag och min familj läst om och min mamma tror att jag har det. Just nu mår jag dåligt för min hy men jag är knappt nöjd med något på min kropp. Hatar min mage, hatar mina bröst (fast jag opererat dem). Jag blir aldrig nöjd. Vi har försökt hitta någon som kan ställa en diagnos men som vi uppfattade det är det ganska få som har kunskap om det och jag hade behövt få åka ganska långt för att träffa någon som kan ställa en diagnos.



Hur såg din hy ut när den va som värst? Hade du också gropar i huden som jag? Jag har med prövat microdermabrasion, prövat syra och dermaroller. hehe! Kör du med 2 mm i ansiktet? Många säger att dermarollern är toppen men jag kan inte påstå att jag sett så mycket resultat av de behandlingarna jag gjort hitills. Hur många behanldingar har du gjort och hur ofta kör du?



Ja tyvärr så tänker jag också så. Jag tar tag i vikten när jag mår bättre. Vilket känns som att det är helt fel att tänka så egentligen. Eftersom jag bara lär gå upp mer och mer av mitt hemska beteende när jag hetsäter. Det går på tok för långtsamt för huden att läka. Känns som att det kommer ta flera år. Hur lång tid har det gått för dig från att din hy va som värst tills nu? Och begränsade det dig något, typ att du isolerade dig eller struntade i att umgås med folk osv?



Kramar

2011-01-30 @ 15:08:04
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej hej igen!

Läste att ditt ansikte håller på att återhämta sig efter syrabehandlingen.. Skönt att höra :)



Ja man blir verkligen ledsen när man får höra att ens vänner pratar bakom ryggen på en för att man har dålig hy.. Är det något man kan göra något åt? Ska man behöva ta en massa skit för något som man inte kan hjälpa och som gör att man själv mår skit? Nej jag förstår inte att de kan bete sig så.. Igår blev jag faktiskt så trött på kommentarerna och snäste av med " varför umgås du med mig då, om det är så hemskt att se? Vem har bett dig att ens titta på mina finnar?"

fick något mummel till svar...tror hon blev lite ställd :D Och förhoppningsvis håller hon tyst ett tag framöver..

man är väldigt medveten om att man har akne, om man drabbas av det. Stundvis kan det vara det enda jag tänker på, och under dagen kan det bli många turer till spegeln.. Mest för att kolla så att det inte är några nya påväg..

Just nu läser jag på distans så jag har ju inget jobb att behöva pallra mig iväg till och det känns faktiskt som en lättnad, även om det är skönt att ha ett jobb att gå till och få lite rutiner. Försöker ha lite rutiner själv här hemma, komma upp i tid, gå ut och gå en långpromenad och sen sätta sig med studierna. Så man får struktur, det är alltid bra. Skönt att höra att du iaf orkar jobba deltid! Alltid något. Tycker det är starkt gjort av dig!



Nej har inte barn, valde att avbryta graviditeten i 9 veckan, men aknen blev jag inte av med.



Har testat lite allt möjligt. Tetralysal, Basiron, Differin, Skinoren, Aburela m.m.. Men inget har funkat. Diane fungerade ju iofs. Men de är de enda.

Tror inte att det är någon fara att fortsätta äta dem, har sökt massa info om dem på internet. Har läst på olika forum om folk som skriver att de ätit Diane i flera år. Så om de ger effekt denna gången så tänker jag äta dem, länge, länge! :) Visst, det är nog inte så bra att äta dem i en evighet, men jag tänker ge dem mer än ett år denna gång iaf. Men om du är osäker så kan du kontakta din läkare och höra vad hon/han tror om Diane för din del. Men jag vill varna dig, så fort jag hade slutat äta mina så kom aknen som ett brev på posten. Vill inte skrämma dig, är ju inte alls säkert att det blir så för dig! Men för mig tror jag att det var diane som höll min akne under kontroll och jag kanske skulle ha ätit dem lite längre än vad jag gjorde.. Men eftersom du ätit dina såpass länge så går det nog bättre för dig!



Por tömning har jag inte vart på! Kan tänka mig att det gör riktigt ont, men de kan nog vara värt besväret. Har faktiskt tänkt flera gånger att gå på ansiktsbehandlingar, men de är så dyrt. Ekonomin tillåter tyvärr inte.

Men kan faktiskt säga, att jag hittills är positivt överraskad av Pro Activ! Hade inga större förhoppningar på produkterna, men bara på 3-4 dagar har de gett resultat! Så fortsätter de såhär ska jag nog köpa ett till paket, annars ska jag ha mene & moy produkterna i åtanke! Vad ligger priset på där? Tack för tipset!! :)



Hur mycket pengar har du lagt ner på ansiktsbehandlingar och produkter? Vad jag har förstått från det jag läst i bloggen så verkar de vara en ganska så stor summa?



Själv har jag lagt ner en del, och så mycket skitprodukter man blivit pålurad.. Som ACOS egna serie.. Skintoner och aknelösning fulla med alkohol! Rena döden för huden ju! Hur kan de ens sälja sådant?



jag har funderat på? Du har inte varit i kontakt med en läkare angående dina ärr? Om det finns några behandlingar av ärr som man kan få via landstinget eller så, som de "sponsrar" eller att man får subventionerat?

Jag ska till min läkare imorgon, ska förnya receptet på Diane samt försöka få en remiss till en hudspecialist, så jag blir ordentligt "utredd". Vill veta vad aknen beror på. Så hoppas att det är medgörliga. Har flera gånger varit hos läkare, som skickat hem en med en dålig kräm och menat på att det är "vanlig" ungdomsakne som kommer läka ut av sig själv. Men imorgon ska jag stå på mig!



ja detta inlägg blev lika lång det, om inte längre :)

Hoppas det blir bättre med benhinneinflammationen! Måste vara en riktig pina?



Kram :)



2011-01-31 @ 23:40:29
Postat av: Anonym

Ja det är riktigt skönt att min hud har gått tillbaka i "normalt tillstånd" och att jag inte har kvar såren jag fick efter den kemiska peelingen :) Vad bra att du sa till din kompis tycker jag. Jag har väldigt gärna velat säga till min kompis också men jag är alldeles för feg. Starkt gjort av dig! Hoppas hon skärper till sig nu och förstår att man inte behöver påpeka att man har akne. Som du sa är man ju väldigt medveten om det själv. Svårt att missa!



Vad läser du för något på distans? Jo jag förstår att det är skönt att slippa gå ut så mycket. Jag hade aldrig som det känns just nu klarat av att ha ett heltidsjobb, inte heller ett jobb där jag hade varit tvungen att vistas bland folk hela tiden. Det hade varit rena mardrömmen för mig. Usch! Men när jag mår bättre vill jag gärna byta jobb och pröva på något nytt, eller börja plugga. Så tråkigt att du inte blev av med din akne. Känns ju hemskt om huden kan bli så bara på de få veckorna. Vågar knappt föreställa mig hur min hud kommer se ut om jag skaffar barn i framtiden. Tråkigt att inte de krämerna du prövat har funkat på dig. Jag var jätteskeptisk till att pröva krämer jag fick utskrivna av läkaren (som aberela och duac) men ärligt talat så har det funkat hur bra som helst på min hy. Men om proactive funkar så är ju det toppen. Jag beställde också de produkterna för ett tag sen. Gav dock upp ganska snabbt då jag inte märkte någon skillnad alls. Men alla svarar ju olika bra på olika produkter :) Mene moy produkterna ligger på typ 5 - 1000 kr. Det är dyrt men effektiva krämer som håller länge. Dock brukar jag köpa från www.onlynature.com (tror hemsidan heter det). Du kan googla på nätet annars. Där är det billigare att beställa ifrån och det funkar bra med leverans osv.



Ja det är riktigt tråkigt att de flesta ansiktsbehandlingar mm är så hemskt dyra. Likadant med bra produkter, oftast är de väldigt dyra de också. Men som det känns för min del just nu skulle jag kunna betala hur mycket som helst bara jag får bort mina ärr och inte får tillbaka min akne. Jag har nog slösat under 1 ½ år ca 70 - 80 000 kr. Det låter helt sjukt mycket när man tänker efter och jag får verkligen ångest när jag tänker på hur mycket roligt man hade kunnat ha för de pengarna. Men då räknar jag med dyra hudvårdprodukter, laserbehandlingar, ärrkorrektionen jag gjorde nyligen, kemiska peelingar, ansiktsbehandlingar osv. Min lista på saker jag gjort kan göras lång! Haha! Den läkaren som har gjort ärrkorregering på mig sa inget om ersättning. Fast jag va ju på privatklinik. Tror det är svårt att få ersättning, jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag för att se om jag kunde få lite pengar för mina ärr. (det räknas som ärr efter sjukdom typ) men processen är inte avslutad ännu. Får vänta och se :) Man kan ju hoppas att man får en slant.



Hur gick det för dig hos läkaren för din del? Fick du Diane? Och ska du få träffa en specialist? Hur ofta får du finnar? (Typ nån/några i veckan) eller mer sällan/oftare? Brukar du sminka dig? (puder eller foundation?)



Kram kram

2011-02-02 @ 20:11:50
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Sara

Det gick bra hos läkaren, fick både förnyat recept på Diane plus att jag lyckades tjata mig till en remiss till en hudspecialist! Först nästan vägrade läkaren att skriva en, tyckte att jag skulle ha tålamod och vänta tills Diane gav resultat igen osv, eftersom jag hade fått effekt av dem förut så såg han ingen anledning till att remittera mig vidare och bla bla bla. Men jag stod på mig och tillslut fick jag min remiss! Nu återstår bara väntetiden.. :(



Åh fy vilka hiskeliga summor du fått lägga ut! Förstår att det känns hemskt.. Men visst är det så att man gör i princip allt för att det ska bli bra. Och ofta kostar det ju skjortan.

Det som jag lagt mest pengar på är hudvårdsprodukter, mediciner och I.D smink.

Nu när akneutbrottet är som värst så sminkar jag mig inte alls, det ser ändå inge så värst bra ut med alla röda blemmor.

Just nu känns det som det dyker upp någon ny finne varje dag, men jag tror ändå att det lugnat ner sig lite.

Men annars så använder jag mig av I.D's smink och är mycket nöjd med det. Så om du inte testat de så kan jag varmt rekommendera det. Det är ju non-comedogenic så det täpper ju inte till porerna utan funderar mer som vårdande för huden. Det enda negativa är väl priset, tycker det är lite för dyrt, men väl värt pengarna i slutändan.

Vad använder du själv för kosmetika, om du gör det?

vad är det för slags laserbehandlingar du varit på? är det mot ärr eller mot akne? Har för mig att akne inte kan behandlas med laser, utan det är ärren?

Har ärrkorrigeringen gett goda resultat?



Läkaren på vårdcentralen sade att jag kunde återkomma när aknen läkt ut, fall jag då besvärades av ärr istället. Tydligen kunde man få hjälp med dem men jag vet inte vilken slags hjälp de skulle vara. Det mesta han sa var ganska luddigt tycker jag.

Hoppas verkligen att du kan få ut en ordentlig summa på försäkringen Det låter inte mer än rimligt! men det är väl en lång procedur så det kan väl dröja antar jag... Vad är det för försäkring som du har? En vanlig personförsäkring eller?



Jag läser bara lite kurser på komvux, bla svenska B och matte B som jag måste ha för att få behörighet till universitet..

Vad jobbar du med?

Och får man va så fräck att fråga vad du heter? :) Kul att ha ett namn på personen som man "pratar" med :)



Kramar!



2011-02-03 @ 16:03:42
Postat av: Anonym

Hej Sara!



Förlåt att det tagit lite tid för mig att svara men som du kan läsa i bloggen har jag inte mått så bra de senaste dagarna.. Hoppas du läser detta i alla fall :)



Vad bra att du fick nytt recept på Diane. Hur länge brukar du få? (månder?). Och det är ju toppen att du fick remiss till hudläkare. Förstår inte att läkare inte tar akne på mer allvar. De förstår nog inte hur dåligt man mår av det. Hur lång är väntetiden? Du kan väl skriva och berätta sen när du varit där om vad hudläkaren sa? Eller vad du får för behandling.



Ja tyvärr har det gått mycket mycket pengar, och det lär gå mycket till innan jag blir nöjd. Men förhoppningsvis är det värt det i slutändan. Jag använder också ID´s produkter när jag väl sminkar mig. Vilket inte är allt för ofta eftersom jag aldrig lämnar lägenheten i princip. Men innan jag fick problem med huden så använde jag också ID. Har gjort det i ca 6 år. Men ja, det är dyrt men skonsamt mot huden så det får gå :) Dessutom tycker jag att det är väldigt drygt. Vilket också är bra.



Laserbehandlingen jag gick på var mot de röda märkena som finnarna lämnat efter sig. Men hon sa att det även hjälper mot akne. Har även gjort andra laserbehandlingar mot akne som jag tyckte hjälpte. Har inte prövat någon laserbehandling mot ärr faktiskt (groparna) men hittar jag någon som verkar bra kommer jag definitivt att göra det. De är också fruktansvärt dyra och kostar upp mot 7 - 9000 kr/behandling. Och man behöver ju några stycken oftast. Usch, hemska priser!! Förstår inte varför det är så dyrt. Undra vilken typ av behandling läkaren syftade på mot ärr i ditt fall. Har du gropar eller bara röda ärr?



Ärligt talat så vet jag inte vad jag har för försäkring! Haha! Det är min mamma som skaffat den när jag va liten och hon har skött det nu också. Tror det är typ nån sjuk och olycksförsäkring. Akne klassas ju som en sjukdom och får man ärr efter akne så ses det som ärr efter sjukdom. Men vi får se hur det går. Va längesen jag hörde något från dem så det tar säkerligen super lång tid innan man får veta. Tyvärr!



Vet du vad du ska läsa sen på universitetet? Jag har verkligen panik, ingen aning om vad jag vill plugga till eller jobba med i framtiden. Så jäkla jobbigt! Jag är 22 år och heter Alice. Vad heter du? Bor du själv eller är du sambo, bor hemma?



Tycker det är roligt att du orkar skriva. Och det är skönt att prata med nån som har lite av samma problem.



Kramar :)

2011-02-09 @ 19:14:08
URL: http://javlaakne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0