Olika typer av akne

Acne vulgaris (vanlig akne)

visar sig antingen som små röda upphöjda utslag (papler) som ofta ömmar, och/eller ytliga varblåsor (pustler) i ansiktet och ibland även på bröst och rygg ofta i kombination med pormaskar (komodoner). När man får fler hormoner i puberteten ökar talgkörtlarna sin produktion och de flesta får en släng av akne. Detta är ett väldigt vanligt problem och försvinner för de flesta efter tonåren. Det är inte ovanligt att speciellt kvinnor i 20—30 årsåldern som aldrig tidigare haft problem med finnar helt plötsligt utvecklar acne. Vanligast är dock bland tonåringar, 33 % och 5 % bland vuxna 40-50 år. De som har kvar aknen i 40-årsåldern brukar dock bli av med det i och med klimakteriet pga. hormonerna minskar. Akne vulgaris delas in i grupper utifrån klinisk bild och svårighetsgrad:










Finns även fler sorters akne, detta var bara några av de vanligaste. Ganska sjukt ändå att det finns så mycket olika typer av akne tycker jag. Jag själv hade någon blandning tror jag. Hade innebrännare som låg som stora knölar under huden samt varfyllda blåsor. Jag hade nog någon form av böldakne! Och det var hemskt och gjorde fruktansvärt ont! Vill aldrig få tillbaka det helvete och den smärta. Att inte kunna röra eller tvätta ansiktet utan att det gör svin ont är inget man drömmer om.



Vilken typ av akne har ni/tror ni att ni har som läser har? Eller vilken typ av akne har ni haft?

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh tack! Nej nu har jag 8 hg kvar, men det går långsamt nu, och ibland går det upp, ibland ner. Hoppas att du kan bli kvitt hetsätningen! Jag vet hur det är att komma längre och längre från målvikten - må dåligt över det och då äta mer. Det blir som en ond cirkel. Det är riktigt skönt när man känner att man är på rätt väg igen, och det är bara att kämpa på!! Man klarar mer än man tror. Hur många kg har du kvar?

Jag ska åka på skidresa, och sen när jag kommer hem fyller jag år (20) så det kändes kul att ha nått målvikten tills dess. Vet inte om de här sista 8 hg kommer att försvinna men det bryr jag mig inte så mycket om. Har gått lite upp och ner, men sammanlagt ca 6 kg ner sedan november.

Jag tvättar ansiktet med Avène (tvålfri rengöring) som jag köpt på Apoteket, och sedan använder jag Tea Tree Oil ansiktsvatten från The Body Shop. Har lite fobi för cremer för det känns som att de gör hyn jättefet och att det kommer fler finnar då. Men jag har en vattenbaserad fuktcreme från något av de vanliga märkena som jag tar när hyn känns torr. Vad använder du?

Kram!

2011-02-16 @ 21:11:57
URL: http://stenalderskost.blogg.se/
Postat av: Eva.I.

Får äntligen skriva att jag hade mest knölar/cystor.

Har lite små små finnar kvar men det är mycket mycket bättre sedan jag börja de med vitakombi 2 från Karin Herzog.

Ska hoppningsvis börja med serumet mot bla. akneärr om ca 2 veckor.

Är jättenöjd med krämen.



MVH Eva.

2011-02-17 @ 00:36:59
Postat av: Anonym

Hejsan Eva!



Vad roligt att du fått resultat av produkterna! Jag funderar också på att pröva dem när mina nuvarande produkter tar slut. Men vad innehåller egentligen Karin Herzog´s produkter? Är det "naturliga" ämnen eller typ syror? (Som AHA syra osv)?



Du får gärna skriva och berätta sen om serumet är effektivt :)



2011-02-17 @ 15:42:30
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Eva.I.

Läs dom här länkarna.



http://www.karinherzog-oxygen.com/HudKrem.html



http://www.karinherzog-oxygen.com/Acne.html



Dom flesta innehåller oxygen (syre).

Den jag använder innehåller även A och E vitamin.

Serumet innehåller fruktsyra.

Kolla in filmen om hur du applicerar produkterna som innehåller oxygen.

Du kan ju även göra en gratis hudanalys.



Jag kommer fortsätta med rengöring, hudkräm, peeling och ansiktsvatten från Dermalogica och Lush.

Men komplitera med vitakombi 2, ögonkrämen och serumet från Karin Herzog.



MVH Eva.

2011-02-17 @ 23:41:47
Postat av: jem

Hej jag hittade din blogg häromdan och har kännt igen mig med akne problem osv..riktigt jobbigt det där



Jag läste att du gör någon slags behandling? jag fick tips av min hudläkare att prova kemisk peeling hos en hudläkare och inte hos en hudterapeut..jag ringde till den läkarmottagningen och det är en kemisk peeling som är stark som man nästan bara gör en gång. har du kanske testat det? tar gärna tips om acne ärr



du får gärna maila mig annars kikar jag in här då och då=)



[email protected]

2011-02-18 @ 08:18:27
Postat av: Adam

Jag har grad två och har precis börjat behandla. men snart e de nog borta hoppas jag

2011-06-03 @ 21:40:59
URL: http://aknefri.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0