Upp & ner

Hur kan livet vara så upp & ner egentligen? Ena dagen kan jag vara hyfsat glad, och idag mår jag så dåligt att jag helst bara hade velat dö. Det låter säkert helt galet men vissa dagar känner jag verkligen att jag inte vill leva längre. Tyvärr är denna dag en sådan dag. Hemska dagar! Jag tänker hela tiden att jag inte har mycket att leva för. Den person som jag va för 1 år sen är jag inte idag.. Idag är jag en extremt osocial person som har isolerat sig totalt. Vet inte ens om jag kommer kunna leva ett normalt liv igen. Bara tanken av att veta att man måste visa sig ute får mig att må så himla dåligt. Och varje gång jag möter någons blick kollar jag alltid ner i marken. Jag har blivit blyg & rädd, rädd för att folk tycker att jag är äcklig och ser ut som jag vet inte vad. Mina ärr har verkligen blivit ett handikapp för mig..

Jag är så ledsen att jag har förlorat alla mina vänner, och min bästavän känner jag knappt längre (så känns det iallafall). Jag vågar inte prata om hur jag mår och vi har inte alls samma kontakt som förut. Och varje dag är jag rädd att min pojkvän kommer lämna mig pga. ansiktet. Det finns ju tjejer som är TUSEN gånger vackrare än mig, och säkert tusen gånger snällare än mig också. Jag har blivit en sån himla bitter person, jag är arg på allt och alla, hela tiden. Egentligen är jag bara jävligt förbannad över att jag fått massa ärr som jag måste leva med! Men jag tar ut det på alla runt om kring mig. Är ständigt otrevlig mot min familj, och min pojkvän. Jag är inte alls den person jag en gång va. Och jag är inte alls den person jag vill vara. Jag vet att jag egentligen är världens snällaste och hur omtänksam som helst. Men jag kan inte vara den personen just nu, och det gör så ont.


Aknen & ärren har tagit mitt liv.


Kommentarer
Postat av: Rick

Hejsan vad du nu heter! Okej, jag har läst igenom din blogg nån vecka nu och känner att jag inte kan hålla tyst längre, en blogg är trots allt en öppen "dagbok" och till för alla andra att läsa + att ordet är fritt. Jag ska säga dej några sanningens ord! Angående ditt senaste inlägg här så, vet du vad en bra sak är? Du har inte förlorat kontrollen över dej själv därför att du är fortf medveten om dina problem! Du känner vad som håller på att hända. men fortf har du problem, inser du själv(vilket är bra att du gör), och behöver göra något åt dom , så att du kan leva ett normalt liv och må bra, för din egen skull! och problemet/felet sittet inte i ditt ansikte, det sitter i ditt huvud! FOLK BRYR SEJ INTE om dina ärr när de ser dom, därför att det är inte deras eget problem! de har ingen aning om hur smärtsamt det känns för dej för de har egna problem som tar upp deras huvuden! och OM någon skulle tänka nåt/tillomed kanske säga något om dina ärr,så betyder det. 1 personen är elak dum i huvet och har förmodligen mest problem med sej själv .2. man kan inte styra folks tankar, det går inte, men ingen kommer hänga upp sej på dej hela dagen om de ser dej, för de kommer tänka så mycket annat om andra personer, igen och igen, så efter 15 kommer de glömma att de ens sett dina ärr. alltså ingen kommer bli äcklad, förstår du? jag menar du har ändå pojkvän, så förbannat ful kan du omöjligt vara, du är tjej och tjejer är alltid mer attraktivare än killar, ta fram det som är attraktivt hos dej, för du har det! Du har ett extremt dåligt självförtoende det är det som blir "oattraktivt" hos dej INTE ditt ansikte eller kropp!, om du nu ens ser oattraktiv ut, och det lär du inte göra, du är säkert jättefin, det är jag säker på! Dessutom så kan ärr vara vackert, det kallas alternativ skönhet och ger dej ett säreget personligt utseende som berättar en historia, på ett bra sätt! Se dina ärr som skönhetfläckar, som ett födelsemärke eller en mouche, de flesta har något i sitt ansikte. Inte många är "flawless" naturligt. Gör det till något bra och positivt! Det är DITT ansikte och ingen annans, var stolt över det! Detta håller på att ta över ditt liv, låt det inte göra det, du lever bara en gång, vill du inte må bra då, eller vill du må dåligt ett helt liv? NEJ det vill du inte. Din pojkvän verkar vara snäll och se dej för den du är(med eller utan ärr)med ett ordentliget tålamod, men det kommer tyvärr inte hålla för all framtid om du fortsätter gnata och älta som du gör, för ditt problem kommer tära på erat förhållande, han kommer inte orka med dej tillslut även om han fortf älskar dej, hur mycket han än vill att det ska funka mellan er. men ingen orkar med tjat och gnat i all evighet. det kommer kväva honom. det kommer liksom inte finnas någon glädje kvar, eller något att prata om för allt kommer handla om dina ärr!, det kommer " äta upp" er båda två, är du med? Jag vet vad jag pratar om för jag är ochså besatt av min hy, jag tvättar och smörjer och håller på som en galning vareviga dag jag med, precis som du och hoppas hoppas på att man en dag bara ska vakna upp och ha jämn och fin hy, precis som du drömmer om, det har både blivit en besatthet och ett intresse man inte kan sluta med, och ibland när kompisar vill gå tex gå ut på krogen så har jag tackat nej om jag kännt mej ful, plus att jag kännt mej tjock också, trots att jag egentligen inte är det, men det sitter i mitt huvud! men man måste bestämma sej, ta makten över sej själv och sitt liv ok? INGEN BRYR sej om någon annans små "defekter" därför att alla har egna! Faktum kvarstår, du har kvar dina ärr, vad kan du göra åt saken? jag hoppas på att det lyckas för dej med dina behandlingar, det verkar gå framåt absolut, och under tiden finns det grym makeup som täcker ärr, kolla youtube! Det är en guldgruva te x såg jag senast "enkoremakeup" som själv har djupa ärr, göra dom så gott som osynliga med rätt sminkteknik. Alltså med rätt teknink kan du känna dej vacker och därmed bättre självförtroende för stunden, medans dina ärr behandlas och läker. MEN ett annat faktum kvarstår, säg att du blir "flawless" och får fin hy som du vill ha, tror du att du kommer bli nöjd? Nja kanske, men problemet kommer fortf sitta i ditt huvud som sagt. Du kanske kommer hitta fler saker på din kropp att störa dej på, hänga upp ditt liv på. Mitt råd: Börja i terapi! NU! detta är det viktigaste steget i ditt liv, DU måste prata ut med någon, inte sitta hemma och stänga in dej själv och dina destruktiva tankar! kom ihåg, det sitter i skallen, inte i skinnet! Jag hoppas på dej! DU ÄR VACKER! Var rädd om dej! Kram Rick.

2010-09-12 @ 14:07:41
Postat av: Gry

Bra skrivet av personen ovan! Jag håller helt med! Sen vill jag tacka dej som har skrivit bloggen eftersom du sätter ord på mina tankar och får mig att förstå att det finns fler! Sen får jag bara fråga: har du finnar/ärr på bröstet, ryggen eller halsen?

2010-09-13 @ 15:01:04
Postat av: Anonym

Hej Rick!



Vet inte om du kommer gå in och läsa min kommentar till dig men tack för din kommentar. Tycker bara det är kul när folk kommenterar! Och ibland behöver man få höra att man är något "galen". Tyvärr så tänker jag inte som du, att folk inte bryr sig. För det känns verkligen som att dem gör det.. Och du har så rätt, ingen vet hur smärtsamt det är för mig. Jag mår dåligt över att jag förmodligen kommer få leva med det och att jag förmodligen aldrig mer kommer känna mig fin/söt osv. Sen att det håller på att ta över mitt liv, JA det gör det. Tyvärr så känns det "kört" för min del och jag är så van vid att vara deprimerad och det känns som att livet är så. Har varit deprimerad i ca 7 år, inte bara pga. ansiktet utan även pga. många andra saker som hänt i mitt liv. Så fort jag börjat må lite bättre så har det hänt saker på nytt som gjort mig deprimerad. Jag är bara så trött på det! Har gått hos psykolog innan, det hjälpte mig inte så mycket. Har även ätit antidepressiva vilket hjälpte mig en hel del, dock så trodde hudterapeuten att aknen kunde kommit pga medicinen och att min kropp helt enkelt inte orkade mer. Så jag har inte mycket hopp kvar..



Känner igen mig i så mycket du skriver. Jag känner mig också tjock ibland, och har gjort det i många år. Och jag är inte heller tjock egentligen.. (tror jag). Sen att jag kommer hitta nya saker att störa mig på det vet jag, innan var det mina bröst som störde mig vilket jag var tvungen att göra något åt. Men nu känns det som att jag kommer vara så tacksam om jag kan få lite finare hy!! Och aldrig mer klaga på min kropp igen. Även fast det säkert inte blir så. Vad har du för problem med din hy? Har du haft akne du också? Och har du gjort några behanlingar mot ärr isåfall? (om det är de du har). Jag hade gärna sminkat mig, men faktum är att jag inte ens klarar av att kolla mig i speglen! Så att sminka mig blir tyvärr svårt. Nu vet jag inte om du brukar använda smink eller kan något om smink, men vet du vad man ska använda för smink om man vill försöka minimera ärr?



Tack för dina fina ord. Det betyder MYCKET för mig. Och jag ska försöka ta tag i terapi snart igen, jag vet att jag måste det.. Kram

2010-09-13 @ 16:11:20
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Gry!



Har du samma problem som jag eller vad har du för "problem"? Nej jag har inte finnar på rygg eller bröst och har aldrig haft. Jag har haft i ansiktet.. har du också finnar, eller ärr? Och var i så fall?



kram

2010-09-13 @ 16:12:49
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Gry

Jag har akne i ansiktet + bröst och rygg. Väldigt jobbigt, de har blommat upp så plötsligt. Kram!

2010-09-13 @ 19:01:08
Postat av: Anonym

jag förstår att det är jobbigt. De va likadant för mig :/ att det kom helt plötsligt. Men vad har du för akne i ansiktet? Bölder eller hur ser de ut? och var i ansiktet har du fått? Hur gammal är du?



kram

2010-09-14 @ 11:06:38
Postat av: Gry

Det är mer att det är massa prickar liksom, någon som är stor men inte alla. ser för jävligt ut ändå överallt. kram!

2010-09-14 @ 15:28:33
Postat av: Gry

17 år! Hur gammal är du?

2010-09-14 @ 15:29:05
Postat av: Anonym

Okej.. då förstår jag. vad använder du för hudvårdsprodukter? Jag är 21! kram

2010-09-15 @ 08:24:00
Postat av: Gry

jag brukar använda Bergmans produkter! kram!

2010-09-15 @ 16:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0