Hudslipning

Tänkte skriva lite om hudslipningen jag ska göra om 8 dagar..


Behandlingsinformation:

Vid hudslipning så slipas överhuden och en del av läderhuden bort med hjälp av en slags slipmaskin. Kroppen bildar därefter en ny och jämnare hud på det behandlade området. Det hela går ut på att man med hjälp av ett mekaniskt verktyg slipar bort en del av huden och därefter kommer kroppen att nybilda den förlorade vävnaden. Målet är att rynkor & akneärr reduceras när den nya huden bildats. En hudslipning kan i princip ta bort alla förändringar i de översta hudlagren, tex. ytliga pigmentfläckar, vissa modersmärken och ytliga tatueringar. Den är effektiv när det gäller att minska ärr efter akne och att reducera rynkor runt munnen. Tekniken lämpar sig inte lika väl till behandling av rynkor i ögonregionen. Hudslipning är bara en av de metoder som finns för att behandla rynkor och akneärr genom att ta bort det översta hudlaget. Laserbehandling eller kemisk peeling är två andra metoder, vilka i princip innebär samma sak. Hudslipning är en förhållandevis riskabel behandling då det är ett ingrepp i det mest synliga området av alla, nämligen ansiktet. Uppstår fula ärr där, upplevs dessa ofta som störande. Behandlingen rekommenderas därför bara för att åtgärda mycket uttalade rynkor eller ärr. I andra fall bör en mildare behandlingsform väljas, såsom non ablativ laser eller kemiskpeel.

Tillvägagångssätt:


Behandlingen går till så att läkaren använder en roterande diamantfräs eller en stålborste för att skrapa bort huden. Det översta hudlagret, överhuden, samt en del av den underliggande läderhuden slipas bort. Därmed skapas det som motsvarar en hudavskrapning. Efter dermabrasio (hudslipning) kommer huden själv att bilda ny vävnad och den nya huden är då finare och med färre rynkor och akneärr. Hur bra resultatet blir beror på individuella faktorer såsom hudens egenskaper, hudfärg, rynkornas eller ärrens djup, samt patientens läkekött. Det kan vara nödvändigt med upprepade behandlingar med en tids mellanrum för att uppnå det önskade resultatet. Behandlingen tar vanligtvis en halv till en timme, beroende på omfattningen. Behandlingen är mycket smärtsam och utförs alltid i lokalbedövning eller full narkos.

Komplikationer & läkning:

Det finns risk för sårinfektion vilket kan medföra dålig läkning och därmed ett sämre kosmetiskt resultat. Det finns risk för att den nya huden får mörka fläckar eller får ett blekt utseende. Behandlingen kräver stor teknisk kompetens från läkarens sida då han/hon inte får slipa för djupt. Skulle så ske finns risk för ärrbildning. Efter behandlingen skall området förbindas tills dess att såret är läkt, vilket oftast tar 1 vecka. Sport och andra aktiviteter där man riskerar att stöta mot med ansiktet, samt simning skall undvikas i 4-6 veckor. Män skall under en tid avstå från att raka det behandlade området. Smink får tidigast användas 1-2 veckor efter behandlingen och aldrig på de ställen som inte är läkta. Rökning bör undvikas i minst 2-4 veckor efter behandlingen, då det kan förvärra sårläkningen.Efter en dermabrasio skall huden inte utsättas för direkt solljus i 6-12 månader, eller under så lång tid det tar för den att uppnå sin normala pigmentering.



(Informationen har jag hittat på http://www.mylooks.se)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej

Kul att höra att allt verkar ha gått bra!



Jag vet att du brukar köpa mene & moys produkter. Jag har precis börjat använda deras produkter och hoppas att de ska hjälpa mig med acne och framförallt röda ful ärr jag fått av acnen. Använder du dessa produkter fortfarande? Vilka använder du?



Ett tips på en sida som jag tror är seriös och mycket billigare http://www.onlynature.co.uk/

Jag har beställt produkter däifrån idag, så vi får se hur det funkar. Produkterna är ju så jäkla dyra i Sverige! Men på denna sidan är det typ halva priset.



Ha det bra!

2010-10-22 @ 13:38:00
Postat av: R

Hade en grop i huden som va ganska djup. Trodde den skulle vara kvar för evigt men den försvann efter 2-3 månader !! Förlora inte hoppet:) (Det är bara ett litet märke kvar nu men de går nog bort..) ^^

2010-10-22 @ 20:03:23
Postat av: Anonym

Hejsan Anonym! Jodå jag använder fortfarande deras produkter, älskar dem! Och jag beställer också ifrån onlynature.com. Blir så hemskt dyrt annars och den sidan är toppen. Verkligen seriösa! Jag brukar använda deras rengöring 15% glykolsyra. Tvättar mig både morgon + kväll. Sen på dagen brukar jag använda Endless Facial Moisturizer för att återfukta huden, och på kvällen blir det en lotion som heter Revetalizing lotion eller enhanced cream. Men jag gillar verkligen revetalizing lotion, det är en bra högkoncentrerad gel för behandling av acne och fet hud. Dock finns den ej på only nature.



Du har gjort ett bra val när det gäller produkter i alla fall. Jag har prövat så mycket olika märken (dyra + billiga) men har fastnat för mene & moy. Hoppas du blir kvitt din acne och röda märken.



Kram

2010-10-23 @ 08:29:09
URL: http://javlaakne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej R! Vad bra att din grop försvann. jag har ju dock haft mina i typ 6 månader så jag tror tyvärr inte att mina kommer försvinna :/ hur går det med din acne? är den borta?



kram

2010-10-23 @ 08:30:19
Postat av: R

Nej men den är lite bättre och de är jättekul:) men tyvärr har jag nu fått massa röda prickar på bröstet istället! Det är väl typiskt... så nu har man konmplex för det också. Hoppas slipningen går bra!

2010-10-23 @ 17:26:48
Postat av: Issa

Hej och tack så mycket för ditt inlägg! Hur har det gått med din behandling? Är du nöjd med resultatet?

Jag har starka funderingar på att testa laser slipning för mina acne ärr.

På den här sidan skriver dem mer om laserpeeling www.plastikoperationer.net/laserpeeling-laserslipning och det står bland annat att det används ”i syfte att ta bort defekter, förnya åldrad och solskadad hud”. Precis det jag behöver.

På den här sidan skriver dem mer om laserpeeling (står rätt bra info) www.plastikoperationer.net/laserpeeling-laserslipning och det står bland annat att det används ”i syfte att ta bort defekter, förnya åldrad och solskadad hud”. Precis det jag behöver.

Men min fråga är hur många behandlingar du gjorde? Kramen



2013-07-01 @ 11:35:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0